موضوعات داغ

iOS 18 با هوش مصنوعی اپل و تمرکز بر شخصی‌سازی، به صورت رسمی معرفی شد.

iOS 18 is official with Apple Intelligence, focus on customization

iOS 18 با هوش مصنوعی اپل و تمرکز بر شخصی‌سازی، به صورت رسمی معرفی شد.

در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امروز، اپل طبق انتظار از iOS 18، نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل محبوب آیفون خود رونمایی کرد. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی در پاییز امسال برای طیف گسترده‌ای از مدل‌های آیفون در دسترس قرار گیرد.

هوش مصنوعی اپل: دستیار شخصی هوشمند برای مدیریت امور روزانه

همانطور که انتظار می‌رفت، مهم‌ترین قابلیت جدید در iOS 18، «هوش مصنوعی اپل» است. این فناوری که نشان‌دهنده‌ی پیش‌روی جدی اپل در حوزه‌ی هوش مصنوعی به شمار می‌رود، روی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های A17 و کل تراشه‌های سری M در دسترس خواهد بود.

هوش مصنوعی اپل بر ارائه‌ی ابزارهای شخصی‌سازی‌شده برای کمک به امور روزمره‌ی شما تمرکز دارد. این ابزارها شامل مواردی مانند اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها می‌شوند تا دیگر هیچ پیام مهمی را از دست ندهید.

علاوه بر این، ابزارهای جدیدی برای نوشتن در همه‌ی اپلیکیشن‌ها گنجانده شده‌اند که به شما امکان بازنویسی متن (با امکان ارائه‌ی چند نسخه)، ویرایش و غلط‌گیری، و یا خلاصه‌سازی متون را می‌دهند.

اپلیکیشن ایمیل نیز با قابلیت‌های جدیدی مانند پیشنهادات پاسخ هوشمند و امکان نمایش ایمیل‌های مهم در بالای لیست صندوق ورودی، ارتقا پیدا کرده است.

اپل در حالی که تاکید می‌کند هوش مصنوعی‌اش «ریشه در اطلاعات و زمینه شخصی شما دارد» و می‌تواند به چیزهایی که روی صفحه‌تان نگاه می‌کنید اشاره کند، اما خبر خوب این است که به لطف پردازش درون-دستگاهی، با هوش مصنوعی اپل «حریم خصوصی قدرتمندی» به دست می‌آورید. این یعنی هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی شما آگاه است، اما آن‌ها را جمع‌آوری نمی‌کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی اپل به شما امکان می‌دهد بر اساس تصاویر پروفایل دوستانتان، تصاویری متناسب با مکالماتتان ایجاد کنید. «محوطه بازی تصویر» اپل که در بسیاری از برنامه‌های داخلی تعبیه شده و همچنین به عنوان یک ابزار مستقل در دسترس است، به شما امکان می‌دهد تصاویر را در سه سبک «طرح»، «تصویرسازی» و «انیمیشن» ایجاد کنید. تمامی این تصاویر مستقیما روی دستگاه شما ساخته می‌شوند.

در نسخه جدید iOS 18، اپل چندین ویژگی و بهبود جدید را معرفی کرده است. در زیر به صورت خلاصه به برخی از این آپدیت‌ها اشاره می‌شود:

  1. رابط کاربری بهبود یافته: طراحی جدید با انیمیشن‌های نرم‌تر و آیکون‌های بهبود یافته.
  2. حالت تاریک پیشرفته: امکانات جدید برای تنظیم خودکار حالت تاریک براساس زمان و مکان.
  3. ویجت‌های قابل تنظیم: ویجت‌ها حالا قابل تنظیم و شخصی‌سازی بیشتری دارند و می‌توانند اطلاعات بیشتری نمایش دهند.
  4. حریم خصوصی و امنیت: ابزارهای جدید برای کنترل دقیق‌تر بر روی داده‌های کاربران و اعلان‌های بیشتر در مورد استفاده از داده‌ها توسط برنامه‌ها.
  5. پیشرفت‌های سیری: بهبود در عملکرد و دقت دستیار صوتی سیری با قابلیت‌های جدید و پاسخ‌های هوشمندتر.
  6. بهبودهای دوربین و عکس: امکانات جدید برای ویرایش و مدیریت عکس‌ها و ویدیوها، و بهبود عملکرد دوربین.
  7. پیام‌ها و تماس‌ها: امکانات جدید در برنامه پیام‌رسانی و قابلیت‌های بیشتر برای مدیریت تماس‌ها.
  8. یکپارچه‌سازی بیشتر با سایر دستگاه‌های اپل: هماهنگی بهتر با مک‌بوک، آیپد و اپل واچ برای تجربه کاربری یکپارچه‌تر.
  9. ویژگی‌های سلامت و تناسب اندام: ابزارهای جدید برای مانیتورینگ سلامتی و فعالیت‌های ورزشی.
  10. پشتیبانی از واقعیت افزوده (AR): قابلیت‌های جدید و پیشرفته‌تر در زمینه واقعیت افزوده برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها.

اضافه بر موارد گفته شده، اپل قابلیت جالبی به نام “Genmoji” «جنموجی» را هم معرفی کرده است. بله، حدستان درست است، یعنی ایموجی‌هایی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس عکس شخصی، جنموجی بسازید و هوش مصنوعی به شما امکان جستجوی تصاویر و ویدیوها با استفاده از زبان طبیعی را می‌دهد. همچنین، اپل ابزاری به نام «پاکسازی» ارائه کرده که در واقع پاک‌کن هوش مصنوعی اپل است و به شما کمک می‌کند تا افراد و اشیاء ناخواسته را از عکس‌هایتان حذف کنید.

اضافه بر موارد گفته شده، قابلیت « خاطرات » به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با تایپ کردن یک توضیح، یک داستان ویدیویی بسازید. این قابلیت با استفاده از زبان و تشخیص تصویر، بهترین عکس‌ها و ویدیوها را بر اساس توضیحات شما انتخاب می‌کند. هوش مصنوعی اپل حتی پیشنهاداتی برای آهنگسازی متناسب با ویدیویتان نیز ارائه

اضافه بر موارد گفته شده، در اپلیکیشن‌های «یادداشت» و «تلفن» می‌توانید صدا را ضبط، رونویسی و خلاصه کنید. اگر مکالمه تلفنی را ضبط کنید، شرکت‌کنندگان مطلع می‌شوند و بعد از پایان تماس، خلاصه‌ای از آن را دریافت می‌کنید.

هوش مصنوعی اپل از مدل‌های زبان بزرگ و مدل‌های پراکندگی استفاده می‌کند. رایانش ابری خصوصی به آن امکان می‌دهد برای پرسش‌های پیچیده‌تر، از مدل‌های مبتنی بر سرور استفاده کند. سرورها «حریم خصوصی و امنیت آیفون شما را ارائه می‌دهند» زیرا هرگز داده‌های شما را ذخیره نمی‌کنند. به نظر می‌رسد این وعده‌ها به صورت مستقل قابل تأیید هستند.

خبر خوب دیگر، جهش بزرگی است که در انتظار سیری است، که بی‌شک به آن نیاز داشت. دستیار هوشمند اپل، ظاهری جدید دارد و قول می‌دهد زبان طبیعی را بهتر درک کند. سیری همچنین متن مکالمه شما را به خاطر می‌سپارد و اکنون می‌توانید با آن تایپ کنید. علاوه بر این، می‌توانید از سیری در مورد ویژگی‌های iOS سؤال بپرسید.

اضافه بر موارد گفته شده، طی «یک سال آینده»، سیری قابلیت «درک صفحه‌نمایش» را به دست خواهد آورد و با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌ها را کنترل کنید.

همچنین، قرارداد شایعه‌شده‌ی اپل با OpenAI تایید شد و حالا شما می‌توانید در iOS 18 به «چت‌جی‌پی‌تی» دسترسی داشته باشید که از طریق سیری قابل اجراست. چت‌جی‌پی‌تی به طور کلی در ابزارهای نوشتاری سراسری سیستم نیز ادغام شده است.

اضافه بر موارد گفته شده، درخواست‌ها و اطلاعات شما در سیری با ChatGPT ثبت نخواهند شد. اگر قبلا برای چت‌جی‌پی‌تی اشتراک تهیه کرده‌اید، می‌توانید با ورود به حساب کاربری خود، از ویژگی‌های پریمیوم آن بهره‌مند شوید. با این حال، به نظر می‌رسد دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی «اواخر امسال» ممکن شود، بنابراین ممکن است در زمان راه‌اندازی iOS 18 – یا حداقل در زمان عرضه‌ی اولین نسخه‌ی بتا – در دسترس نباشد.

ویژگی‌های دیگر iOS 18

 

iOS 18 همچنین بیش از هر زمان دیگری قابلیت‌های شخصی‌سازی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید صفحه‌ی اصلی خود را بیشتر شخصی‌سازی کنید، از جمله قرار دادن موارد دلخواه در هر کجای شبکه با هر ترتیبی، تغییر رنگ نماد برنامه‌ها برای هماهنگی با تصویر زمینه (یا هر طور که دوست دارید)، و همچنین مرکز کنترل اکنون قابل تنظیم‌تر است – با چندین صفحه و یک API برای توسعه‌دهندگان که به آن‌ها امکان می‌دهد کنترل‌های اختصاصی خود را برای برنامه‌های شخص ثالث ارائه دهند.

برای افزایش امنیت، حالا می‌توانید برنامه‌ها را قفل کنید تا از دید افراد کنجکاو در امان باشند. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که مخاطبین کدام برنامه‌ها قابل مشاهده باشند تا مجبور نباشید هنگام به اشتراک گذاشتن آیفون خود با دیگران، به تمام مخاطبین دسترسی بدهید.

اپلیکیشن جدید «رمزها» به شما این امکان را می‌دهد تا نه تنها به گذرواژه‌های خود، بلکه به کلیدهای عبور، رمزهای عبور Wi-Fi و کدهای تأیید نیز در یک مکان دسترسی داشته باشید. این برنامه همچنین در مورد ضعف‌های رایج مانند رمزهای عبوری که به راحتی قابل حدس زدن هستند یا چندین بار استفاده شده‌اند، و همچنین مواردی که در نشت داده‌های شناخته شده ظاهر می‌شوند، به شما هشدار می‌دهد.

برای افزایش امنیت، حالا می‌توانید برنامه‌ها را قفل کنید تا از دید افراد کنجکاو در امان باشند. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که مخاطبین کدام برنامه‌ها قابل مشاهده باشند تا مجبور نباشید هنگام به اشتراک گذاشتن آیفون خود با دیگران، به تمام مخاطبین دسترسی بدهید.

اپلیکیشن جدید «رمزها» به شما این امکان را می‌دهد تا نه تنها به گذرواژه‌های خود، بلکه به کلیدهای عبور، رمزهای عبور Wi-Fi و کدهای تأیید نیز در یک مکان دسترسی داشته باشید. این برنامه همچنین در مورد ضعف‌های رایج مانند رمزهای عبوری که به راحتی قابل حدس زدن هستند یا چندین بار استفاده شده‌اند، و همچنین مواردی که در نشت داده‌های شناخته شده ظاهر می‌شوند، به شما هشدار می‌دهد.

پیام‌ها در iOS 18 قابلیت «ضربه‌عقب» (که اپل واقعا دوست دارد این کلمه جا بیفتد) را با هر ایموجی یا استیکری دریافت می‌کنند – پس آن‌ها را «واکنش» خطاب نکنید. همچنین امکان ارسال پیام‌های زمان‌بندی‌شده، فرمت‌بندی متن با قابلیت درشت‌نمایی، زیرخط‌کشی و کج‌کردن و افکت‌هایی مانند لرزش، تکان دادن و جهش وجود دارد. راستی، اپل تایید کرده است که پشتیبانی از RCS در iOS 18 گنجانده خواهد شد. پیام‌رسانی ماهواره‌ای دوطرفه نیز با رمزنگاری سرتاسر، قابلیت دیگری است که به iOS 18 اضافه شده است.

ایمیل در iOS 18 دستخوش تغییرات جالبی شده است. اپل قابلیتی به نام «طبقه‌بندی درون-دستگاهی» را معرفی کرده است که ایمیل‌ها را به دسته‌های «مهم»، «تراکنش‌ها»، «به‌روزرسانی‌ها» و «تبلیغات» تقسیم‌بندی می‌کند. بله، این شباهت زیادی به سیستمی دارد که جیمیل سال‌ها پیش معرفی کرد. همچنین برای هر دسته «خلاصه‌هایی» در نظر گرفته شده تا به سرعت بتوانید از آن‌ها سرقت بکشید.

برنامه‌ی «نقشه» حالا دارای نقشه‌های توپوگرافی جدید با مسیرهای پیاده‌روی است که به صورت آفلاین نیز قابل دسترسی هستند. برنامه‌ی «کیف پول» قابلیت «ضربه برای پرداخت» را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد با نزدیک کردن دو آیفون به هم، با اپل کش (Apple Cash) تبادل وجه کنید. در برنامه‌ی «یادداشت» بخش جدیدی به نام «بینش» اضافه شده است و حالا می‌توانید به جستجوی یادداشت‌های گذشته بپردازید. «حالت بازی» نیز به iOS 18 اضافه شده است که فعالیت‌های پس‌زمینه را در طول بازی به حداقل می‌رساند و به‌طور چشمگیری پاسخگویی با کنترلرهای بازی و ایرپادز را بهبود می‌بخشد.

برنامه‌ی «عکس» یک بازطراحی اساسی را تجربه کرده است که اپل آن را بزرگترین بازطراحی تاریخ این برنامه می‌نامد. این طراحی شاید ما را به یاد برنامه‌ی «Xperia Album» سونی در سال ۲۰۱۶ بیندازد، اما شاید هم این فقط برداشت ما باشد. این برنامه حالا به صورت یک شبکه باز می‌شود و کتابخانه در پایین آن قرار دارد. شما می‌توانید برای دسته‌بندی‌‌هایی مثل افراد و حیوانات خانگی «مجموعه» بسازید (که می‌توانید آن‌ها را در بالا پین کنید) و همچنین می‌توانید مواردی مانند اسکرین‌شات‌ها را فیلتر کنید. این برنامه همچنین تصاویر را بر اساس چهره‌ها مرتب می‌کند تا دسترسی سریع به عکس‌های دوستان و خانواده‌تان را برای شما فراهم کند.

iOS 18 در ماه جولای 2024 به صورت بتای عمومی در دسترس قرار خواهد گرفت و در پاییز برای عموم مردم منتشر می‌شود. در حال حاضر یک بتای توسعه‌دهنده برای کسانی که مشتاق آزمایش برنامه‌های خود روی پلتفرم جدید هستند ارائه شده است.

منبع:بررسی: iOS 18 سایت gsmarena

یک دیدگاه

  1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *